tirsdag 1. september 2009

Kjøttdeig på potetseng




Denne gryten minnte meg litt om noe jeg har laget før, men kommer jo selvfølgelig ikke på hva det var. Den samkte kjempegodt, men savnet litt ekstra grønnsaker til så neste gang jeg lager den ( og ja det blir en neste gang) skal jeg lage en salat til. Tror det kan passe godt til.


Denne oppskriften fant jeg på denne siden :)
http://hallonblabar.blogspot.com/2008/10/frsiga-gratngen.html

8-10 poteter
vann til koking
2 ss smør
500 gr kjøttdeig
2 ss smør
1 liten løk
100g smørbar ost med hvitløk
2 dl créme fraich
1 dl kjøttbuljong
salt/peppar
Gratinering
2-3 tomater
6-7 skivor ost
par blader med basilikum
Kok og press potetene ned i en ildfast form (potetmos). Ha litt smør påpotetmosen, la den smelte ned ikkje bland den inn.Brun kjøttdeigen og en hakkede løken i litt smør. Rør hvitløksosten og creme frechen og la den koke litt. Spe med buljong til en ganske løs kremet røre. Smak til med salt og pepper. Bre kjøttdeigen over potetmosen. Legg på skivede tomater og ost.
Gratiner ved 250 grader i 12-15 min til osten har smaltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar