lørdag 2. januar 2010

Hvit sjokolademousse med bringebærcoulis


Denne desserten va helt fantastisk, og jeg som bare elsker hvit sjokolade, jummi sier jeg bare.
Fant denne oppskriften på: Trines mektige matblogg

.

4 posjoner
1 ts gelatinpulver
3 ss solbær- eller bringebærlikør (evt. solbær- eller bringebærsaft, jeg brukte bringbærsaft)
2 dl kremfløte
200 gram hvit sjokolade
1,2 dl kremfløte, pisket
.
Bringebærcoulis:
225 gram frosne bringebær
ca 2 ss sukker
1/2 dl vann
.
Fremgangsmåte:
Ha gelatinpulveret i en liten skål og hell likøren/saften over. La trekke i ca 5 minutter. Varm fløten på svak varme, pass på at den ikke koker! Ha sjokoladen i, og rør til sjokoladen er smeltet. Tilsett gelatinblandingen og rør til gelatinen er oppløst. Sett til side og avkjøl litt. Rør deretter forsiktig inn pisket krem. Ikkr rør for mye. Ha blandingen i en stor form eller 4 skåler. Settes i kjøleskapet minst 4 timer, gjerne natten over.
.
Kok opp bringebær, vann og sukker (smak til). La småkoke i ca 5 minutter, Jeg laget min litt syrlig da det er så godt mot det søte. Press blandingen gjennom en fin sil til en glatt saus. Kok sausen videre til mengden er omtrent halvert. Avkjøl og server oppå eller ved siden av sjokolademousseen. Pynt gjerne med kiwi eller annen frukt du liker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar