lørdag 12. desember 2009

Rogan josh (Rød lammegryte)


Dette er en av min fars spesialiteter og den er utrolig god på smak.. Dette er en rett fra India (Mogulsk rett)

4 personer:
1 kg benfritt lammekjøtt fra lår eller bog
1 bit frisk ingefær (ca 3 cm)
2-4 hvitløksfedd
6 løk
8 ss ghee ( fås kjøpt i international matbutikk)
8 grønne kardemommekapsler
6 hele nellik
3 små laubærblad
8 sorte helpepper
2 kanelstenger (5cm)
4 ts paprikapulver
1/8- 1/2 ts chilipulver
2 ts malt koriander
2 ts malt spisskummen
1 1/2 bukkehornblader(kan sløyfes)
salt
6 ss yoghurt naturell
1/2 ts garam masala

Skjær kjøttet i 2 cm terninger. Rens ingefær og hvitløksfeddene og del de og lag en pure med 4 ss vann med en stavmikser el lignende.
Skrell løken og hakk den fint.

Varm ghee i en dyp stekepanne og brun kjøttet i ca 8 min til de er brune på alle sider. Legg kjøttet på en tallerken og sett det til side.

Ha kardemommekapsler, nellik, laubærblad, hel pepper, kanelstenger i fettet som er igjen i stekepannen. tilsett hakket løk og stek på middels varme til alt er brunt.

Tilsett ingefær og hvitløkspureen og stek under omrøring i 1 min. Rør i paprika og chilipulver, koriander, spiskummen og evt bukkhornsblader og litt salt. Stek vidre i 1 min.

Ha kjøttet tilbake i pannen og bland godt. Tilsett youghurt og la det bli gjennomvarmt. Tilsett 3 dl vann og la det koke opp på middels varme. Legg på lokk og kok ca 50 min, eller til kjøttet er mørt. Rør av og til så det ikke setter seg fast i bunnen og blir brent.

Dryss garam masala like før servering.
Server med ris og tomatchutny til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar