fredag 25. september 2009

Bjørn`s beste


Dette er ei gammel oppskrift etter min bestemor, hun pleide å bake disse til sine barn da de var små. Og siden jeg har huset fullt av kakemonser tenkte jeg at disse kunne smake på en fredagskveld. En god kopp kaffe eller te skulle vel bli perfekte til disse kan jeg tenke meg. Og når gubben kommer hjem og kjenner den deilige duften av nystekte kaker kommer smilet fort frem. Da er han rask inn på kjøkkenet og forsyner seg grådig av mors hjemmebakte kaker. Etter 5 stykker kan jeg spørre han var de gode, hehe. Med munnen full av kaker har han som regel ikke tid å svare men nikker og tygger vidre. En skikkelig kakemons er han.

200 gram smør
125 gram sukker
1 egg eller 2 ss melk
150 gram havregryn
150 gram hvetemel
1 1/2 ts bakepulver


Rør smør og sukker hvitt, ca 5 min. Tilsett så egget/melken og rør godt rundt.
Ha så i havregryn, hvetemel og bakepulver og rør alt godt sammen.
Røren vil bli noe tykk og virke tørr, men smøret smelter når de stekes.
Sett kakene på en bakepapir kledd plate med teskjeer.
Stek kakene midt i ovnen på ca 200 grader i ca 10 -15 min, de skal bli gyllen ikke brun.
Kakene avkjøles på rist.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar