fredag 29. januar 2010

Grove baguetter

Min datter er bare helt tullette etter baguetter da fant jeg ut at jeg måtte prøve og finne noen som kunne bakes. Jeg fant bare oppskrift på fine baguetter og siden hun skal ha de med på skolen ville jeg lage noen som var litt grove. Prøvde meg litt frem og fikk et bra resultat .

8 stk.

1 litter vann varmes til 37 grader
1 pk gjær, færsk eller tørr
2 ss olje
4 ts salt
ca 1 kg hvetemel
500 gram sammalt hvete fin.

Varm opp vannet til 37 grader, ha resten av ingrediensene i en bakebolle eller maskin. Brukes fersk gjær må denne røres ut i væsken først. La deien heve til dobbel str, ca 45 min.

Ta deiegen ut på melet bakebord og del den i 8 like store deler. Kna de litt og form de som små brød som legges på ei smurt bakeplate. Ha god avstand mellom baguettene for de heves ganske godt etterpå. La de så heve utildekket i 20-45 min.

Forvarm ovnen til 250 grader, jeg brukte varmluft så jeg kunne steke begge brettene samtidig.

Skjær noen snitt med en skarp kniv i baguettene og sett de inn i ovnen i ca 15 min. Ta de så ut og pensle de med kaldt vann.
Skru av ovnen og sett brettene inn igjen og la de stå der i 20 min .

Et alternativ kan være og kjevle de ut og bre et lag med krydderost eller bare hakket hvitløk og så rulle de sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar