søndag 4. oktober 2009

Sitron og chilimarinert kylling

Denne fant jeg i en kokebok til Gordon Ramsay, det er en smakfull rett. Jeg brukte kyllingfiltet istedenfor kyllingvinger og gjorde noen små endringer underveis.
Neste gang jeg lager denne retten blir jeg å lage med stekt ris da jeg ikke er særlig begeistret for couscous.

Slik gjorde jeg det:
4 kyllingfileter
Saften av 1 Sitron + skallet
olivenolje, ca 9 ss
2 røde chili, hakket
2 grønne chili hakket
2 røde paprikaer
1 grønn paprika
3 fedd hvitløk, uskrelt
200 gram couscous
Havsalt og pepper
15 cherry tomater, delt i 4
litt fersk koriander, hakket

Lag først marianden til kyllingen slik:
Ha halvparten av oljen i en bolle, press sitonsaften i og skjær skallet til sitron i litt mindre biter.
Jeg skar de i små båter slik at de ble lette å plukke ut.
Finhakk chilien og ha den sammen med sitronen. Legg så kyllingbitene i og kle bollen med plast.
La kyllingen ligge i 2-3 timer i kjøleskapet.

Sett så stekeovnen på 200 grader og gni inn olivenolje på paprika og hvitløk, bak de så i stekeovnen i 15-20 min. La de kjølne på platen.

Kok så 2 dl vann og hell den over couscousen og la den trekke i 20 minutter, rør hvert 5 min.
Flå de bakte paprikaene og press det mye av hvitløken ut av skallet.
Skjær paprika i små biter, del tomatene og mos hvitløken helt. Alt blandes i den færdige couscousen og drys på havsalt og pepper. Bland inn hakket koriander.

Stek kyllingbitene i en stekepanne og pensle rikelig med marinade mens du steker.

Legg så couscous salaten på et fat og legg kyllingbitene over, server straks
Server evt også chilisaus ved siden av.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar