mandag 28. september 2009

Pannkaker med lemon curd


Disse pannkakene er bare helt utrolig gode, de ble luftige og smakte aldeles utmerket.

Den orginale oppskriften fant jeg på: http://michaelinhiskitchen.blogspot.com/. Men da jeg ikke fikk tak i Ricotta ost brukte jeg philadelfia naturell ost. Det funket bare helt greit. Og disse pannkakene blir nok laget flere ganger her hjemme for de er faktisk bedre enn de vi har her i hjemme i Norge :)
I oppskriften stod det kopp, jeg brukte ei lita krus (større enn en kaffekopp)

Slik gjorde jeg det:

1 kopp philadelfia ost
3/4 kopp hvetemel
1/2 ts bakepulver
1 1/2 ss sukker
litt salt
3/4 kopp melk
3 egg ( skill plommen og hviten fra hverandre)
1/2 ts vaniljesukker

Strø over litt melis før servering.


Bland mel, bakepulver, sukker og salt i en bolle.
Bland så philadelfiaost, melk, eggeplommene og vaniljesukker i en annen bolle.
Stivpisk eggehviten.
Bland så mel blandingen sammen med osteblandingen og rør så forsiktig inn den stivpiskede eggehviten.
Ha litt smør i en stekepanne og legg så 1/3 kopp røre ( ei øse) røre i panna og stek den i ca 2- 3 min på hver side.

Jeg prøve lemon curd til og det var godt, men jeg synest det ble litt i søteste laget. Så neste gang skal jeg prøve sukker på.

1 kommentar:

  1. So Glad you liked the Ricotta pancakes. My wife sometimes will use a fruit jam or jelly on hers. Myself I use butter and and what ever. But I'm so glad you and your husband enjoyed them. Thank you again. Michael Long USA

    SvarSlett